Het Coronavirus – hoe om te gaan met bezorgdheid?

17 mrt

Het Coronavirus – hoe om te gaan met bezorgdheid?

Het nieuws rond Corona speelt ons allen parten en creëert bezorgdheid, niet enkel fysiek maar ook mentaal! Ben je ongerust of heb je het er ook moeilijk mee? Onze psychologen staan mee voor jullie klaar !! Lees hun tips hier.

Het nieuws rond Corona speelt ons allen parten en creëert bezorgdheid, niet enkel fysiek maar ook mentaal! Ben je ongerust of heb je het er ook moeilijk mee? Onze psychologen staan mee voor jullie klaar !! Lees hun tips hier.

Heb je vragen en bezorgdheden rond het coronavirus?

Dit is heel normaal en herkenbaar!

Het coronavirus is ons onbekend en brengt veel gevolgen met zich mee, waar we geen duidelijk zicht op hebben. Maar… wereldwijd werkt men keihard aan maatregelen om deze epidemie in te dijken.

Net zoals we allemaal veel vragen hebben, is het ook niet vreemd dat angstgevoelens of bezorgdheid de kop opsteken.

 

Graag geven we je enkele tips om het hoofd “koel” te houden:

  • Het is erg belangrijk om de richtlijnen vanuit de overheid op te volgen. Ook wanneer je je niet ziek voelt of geen klachten hebt.
  • Wanneer we allemaal naar de huisdokter bellen of naar het ziekenhuis, nemen we kostbare tijd in beslag van mensen die wel ziek zijn en een dokter nodig hebben. Als je toch inschat dat het nodig is om contact op te nemen, hou er dan rekening mee dat er heel veel vragen binnenkomen en dat je mogelijks even moet wachten. Je wordt zeker geholpen maar daarom niet meteen. Blijf respectvol naar degene die je verder zal helpen.
  • Ga op zoek naar correcte informatie! Dit helpt om helder en rustig na te denken. Bovendien zorgt dit dan op zijn beurt voor meer geruststelling en dus minder angst- en paniekgevoelens. Voor informatie rond het virus kan je bellen naar 0800/14689. Neem ook zeker een kijkje op info-coronavirus.be.
  • Het is belangrijk om, ondanks de maatregelen én vanop een afstand, toch in contact te blijven met onze omgeving. Je kan bv. telefoneren, videochatten, berichtjes sturen, een brief of kaart versturen, mailen,… Dit helpt om het meer “normaal” te laten aanvoelen.  Je kan op die manier dingen delen en stress ontladen.  Het is niet helpend elkaar op te jutten.
  • Werk aan je eigen en andermans veiligheid. Controle over wat jij doet en denkt, helpt om gevoelens van onrust tegen te gaan. Let goed op je persoonlijke hygiëne (gezonde voeding op regelmatige tijdstippen, blijven bewegen, dag- en nachtritme,…), het naleven van de afgekondigde maatregelen en respecteer de afstand tussen elkaar.
  • Praat erover met je kinderen. Voor hen is dit evenzeer een ongewone situatie en ook zij zitten met kleine en grotere vragen. Praat op een eerlijke en leeftijdsadequate manier met hen. Als ouder kan je je kind helpen omgaan met stress en onrust door hen te laten focussen op de dagelijkse routine. Denk er ook aan dat kinderen jou als rolmodel zien in hoe je omgaat met deze ongewone situatie.
  • Wanneer je werkgever je toestaat om van thuis uit te werken, is structuur belangrijk! Ook voor kinderen is het goed een structuur aan te houden, zodat ze hun ritme behouden. Je kan, eventueel samen, met hen een dag- en weekplanning opmaken. Een voorbeeld van een structuur, die je kan aanpassen aan jullie gezinsritme, vind je hier: https://www.ucll.be/research-expertise/thuis-werken-met-kinderen-hoe-pak-je-dat-aan, of neus eens rond op pinterest.
  • Door kinderen taken te geven in het huishouden, aangepast aan hun leeftijd, leer je hen ook met verantwoordelijkheid omgaan. Welke klusjes je kind aan kan, vind je eveneens terug via google. (zoekterm = taken/klusjes – kinderen-leeftijd)
  • Wil je graag meer uitleg over hoe kinderen reageren in stressvolle situaties, dan verwijzen we je naar volgende animatie: window of tolerance -> https://youtu.be/U8gLstY6dYc.
  • Mocht je echt overweldigd worden door dit alles, zoek dan een luisterend oor in je omgeving. Is dit niet voldoende, kan je professionele hulp zoeken.